Showcase: SEO in actie (update)

UPDATE 01-01-2019: INMIDDELS IS HET EERSTE DOEL BEREIKT. DE SITE STAAT NU OP POSITIE 6. OP NAAR POSITIE 5 NU.

Hierbij een showcase op het gebied van SEO, dus even een klein kijkje in de keuken. SEO is niet een eenmalig proces, maar een kwestie van onderhouden, bijstellen en bijwerken. Je hebt een aantal standaardpunten die je binnen een website door kunt voeren, maar van daaruit blijft het hard werken om een site goed vindbaar te houden in Google. Vooral wanneer er sprake is van geduchte concurrentie.

Dat is ook van toepassing op de webshop https://www.palletwagen.com. Een kijkje in Google leert dat we te maken hebben met grote bedrijven die zich richten op de verkoop van palletwagens. Miljoenenbedrijven met een groot marketingbudget … Heel lastig om boven deze bedrijven in Google te komen dus. Dit wordt alleen al aangetoond door de hoeveelheid betaalde advertenties gericht op palletwagens. Op pagina 1 in Google zijn dat er maar liefst 4 bovenaan de pagina en 3 onderaan. Zou je op dit zoekwoord dus bovenaan staan in de natuurlijke zoekresultaten, dan ben je voor een potentiële klant dus pas de vijfde website die hij in beeld krijgt. Als we dan verder kijken naar de namen van de concurrenten (Marktplaats, Manutan, etc.) in het overzicht hieronder, dan geeft dit wel een beeld van de concurrentie.

In het verleden heeft de website wel eens op positie 5 of 6 gestaan in Google, de huidigie positie is afwisselend 6 of 7. Mogelijk doet de concurrentie dus iets beter, dus tijd om één en ander te controleren en bij te werken. Controleren en vergelijken is sowieso belangrijk wanneer je een website wilt optimaliseren voor een goede vindbaarheid in Google. Daarom beginnen wij ook altijd met een concurrentie-analyse, gericht op de websites die in Google boven de website van de klant staan. Google zal namelijk vinden dat deze websites hoog in de ranking horen te staan, dus loont het echt om te kijken waarom Google dat vindt. We analyseren de teksten op de websites, bekijken het linkprofiel van de concurrerende websites en inspecteren de websites op een aantal technische aspecten.

Om de website van onze klant weer hoger in Google te krijgen, hebben we deze analyse herhaald om te kijken hoe we de oude positie in de ranking weer kunnen herstellen. Waarom kijken naar de nummer 6 en niet meteen naar de nummer 1? Wanneer je werkt met een beperkter budget moet je reëel blijven en beseffen dat goede SEO in kleine stappen gebeurt, wat overigens niet inhoudt dat kleine stappen maar weinig werk vergen.

De directe concurrent, dus degene die vlak boven palletwagen.com staat, heeft recentelijk enkele links erbij gekregen die mogelijk van invloed zijn op de ranking. Hier zijn we vandaag dus mee aan de slag gegaan. Daarnaast hebben we de snelheid van de website vandaag ook nog wat verbeterd. Door de code van de webshop hier en daar wat aan te passen en enkele afbeeldingen te comprimeren hebben we de snelheid van de website opgehoogd van 81% naar 87%. Altijd handig voor de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoekers. Er wordt echter beweerd dat Google ook kijkt naar de snelheid van een website bij het bepalen van hun ranking. Wij gaan altijd uit van het principe zien is geloven, dus laten we eens gaan kijken. Hieronder de top 7 in Google, wanneer we kijken naar de natuurlijke ranking.

Nummer 1: 86%
Nummer 2: 70%
Nummer 3: 41%
Nummer 4: 65%
Nummer 5: 75%
Nummer 6: 45%
Nummer 7 (palletwagen.com): 87%

Weer een bubbel doorgeprikt dus. Palletwagen.com is dus qua laadtijd dus sneller als de nummer 1 in Google (Manutan). Daarnaast staan er nog 5 andere concurrenten tussen die op dit vlak onvoldoende tot matig scoren. En wanneer het voor de vindbaarheid écht zo belangrijk zou zijn, zou een miljardenbedrijf als Marktplaats er dan ook niet voor zorgen dat de score van hun website hoger zou zijn? Kortom, heeft de snelheid van een website invloed? Vast wel iets, maar het is absoluut niet een doorslaggevende factor (zie het bewijs hierboven).

Maar goed, na de aanpassingen op de website en het verbeteren van het linkprofiel van de website, moet het in combinatie met de verbeterde werking van de website toch mogelijk zijn om positie 6 weer binnen bereik te krijgen.

Een factor die altijd wel van invloed is op de ranking is Content Marketing. Wat dat inhoudt? Eigenlijk is het een duur woord voor ‘tekst’. Want tekst, oftewel content, is belangrijk. Ergens is dat ook wel logisch natuurlijk. De robots van Google speuren 24/7 het internet af en zoeken daarbij naar factoren die voor hen herkenbaar zijn: codes en tekst. Wanneer je gevonden wilt worden in Google op een bepaald woord, dan zal dit woord voor moeten komen op je website. Meerdere malen en op belangrijke posities. Ook op dit vlak hebben we de website op enkele fronten aangepast. We gaan de komende dagen in de gaten houden of de positie van de website verandert en zullen hier een update van geven. Op deze manier geven we graag een kijkje in de keuken, zodat onze (toekomstige) klanten weten wat wij doen.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Reclamebureau Friesland

Heeft u een bedrijf in Friesland? Ga dan ook voor een reclamebureau in Friesland wanneer het aankomt op de promotie van uw bedrijf. Heeft u een nieuwe website of webshop nodig? Of wilt u juist dat uw website of webshop beter gevonden wordt op het internet? Wilt u een goede promotiecampagne opzetten voor uw bedrijf? Zoekt u een goede partner voor uw design- en drukwerk? Of heeft u juist behoefte aan een bedrijf dat u helpt op het gebied van communicatie (teksten, uitbesteding Social Media, etc.). Reclamepunt Friesland helpt u hier graag mee. Iedere vorm van communicatie, van website tot visitekaartje, valt namelijk onder de noemer reclame. Een reclamebureau in Friesland kan zorgen voor korte lijnen wat betreft communicatie. Wij komen dan ook graag bij u langs voor een persoonlijk gesprek om de beste strategie voor uw bedrijf door te nemen. Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?